loading...
تربیت بدنی و ورزش مدارس
تربیت بدنی ناحیه یک اهواز بازدید : 55 جمعه 25 مهر 1393 نظرات (0)

به گزارش فرجام به نقل از جام جم، یک سایت خارجی از شباهت علی دایی اسطوره فوتبال ایران به یک هنرپیشه آمریکایی می گوید. این سایت که imbdo نام دارد در مطلبی اشاره کرده که نیک لاچی و علی دایی که به ترتیب هنرپیشه مطرح هالیوود وبهترین گلزن رده ملی جهان هستند شباهتی با یکدیگر دارند. البته این نظر این سایت آمریکایی است. هرچند که این دو خیلی هم بی شباهت به هم نیستند.

تربیت بدنی ناحیه یک اهواز بازدید : 858 دوشنبه 25 فروردین 1393 نظرات (0)

طناب کشی ورزشی است تیمی که بین دو گروه 8  نفره برگزار می‌گردد.

مسابقات این رشته مفرح ورزشی در داخل سالن، روی پیست و خارج از سالن روی چمن و ساحل  دریاها روی ماسه برگزار می‌شود در جشنواره‌ها و همایش‌های تفریحی نیز می‌توان این رشته ورزشی را بدون توجه به قانون و ضوابط مسابقات انجام داد.

  • لوازم و تجهیزات:

الف: طناب: طول طناب حداقل 33 متر و قطر طناب (‌محیط) 10 تا 12 سانتیمتر بوده و فاقد هرگونه گره است و دو سر طناب  نیز باید بسته باشد. جنس طناب از کنف خواهد بود.

  • علامت طناب: بمنظور انجام هر چه بهتر مسابقات و بالابردن سطح قضاوت داوران نوارها و علامت‌های روی طناب درج می‌گردند که اگر طناب کشیده یا جمع شود. داور بتواند آن را به راحتی ملاحظه نماید.

در موقع مسابقات پنج نوار یا علامت رنگی روی طناب درج میشود.

الف) یک نوار رنگی در مرکز طناب ( وسط) قرمز

ب) 2 نوار رنگی هر کدام به فاصله 4 متر از علامت مرکزی ( وسط طناب) – زرد

ج) 2 نوار رنگی هر کدام به فاصله 5 متری از علامت مرکزی طناب ( وسط طناب) مشکی

* وزن  وتعداد بازیکنان: در تیمهای طناب‌کشی 9 نفر عضو هستند که 8 نفر اصلی  و یک نفر ذخیره می‌باشند که مجموع وزن ورزشکاران در مسابقات برای نوجوانان، جوانان و بانوان به شرح زیر است

وزن بازیکنان: به مجموع وزن بازیکنان یک تیم گفته می‌شود و مسابقات در اوزان زیر برگزار می‌شود :

480- 520-560-600-640-680-720 کیلوگرم

فضا یا محوطه طناب‌کشی:

زمین و محوطه طناب کشی بایستی تخت- هموار و یا پوشیده از چمن باشد.

طول محوطه طناب‌کشی بایستی حداقل 30 متر و عرض آن بیشتر از 3 متر باشد.

توجه:‌ برابر قوانین جدید مسابقات در پیست طناب‌ کشی که تقریباً شبیه پیست شمشیر بازی میباشد انجام می‌شود.

تربیت بدنی ناحیه یک اهواز بازدید : 34 دوشنبه 25 فروردین 1393 نظرات (0)

 

در پیاده روی لازم است نکات زیر رعایت شود: 1.  سرعت راه رفتن باید آنقدر باشد که فرد عرق کرده و ضربان قلب او در محدوده ضربان قلب هدف قرار گیرد. 2. پیاده روی باید حداقل 10 دقیقه به طور پیوسته ادامه یابد. قدم زدن با دوستان، همراه با خرید و تماشای مغازه ها در حین قدم زدن و یا راه رفتن در خانه برای انجام کارهای خانه را نمی توان فعالیت هوازی به منظور افزایش آمادگی قلبی تنفسی محسوب کرد. 3. حتماً از کفش های مناسب و مخصوص پیاده روی استفاده کنید. در غیر این صورت، دچار آسیب های مختلف می شوید که شما را نه تنها از ادامه فعالیت باز خواهد داشت بلکه به زندگی عادیتان لطمه خواهد زد 4. حالت بدن را حفظ کنید، پشت صاف، شکم را تو کشیده و دست ها را در هنگام راه رفتن در جهت مخالف یکدیگر به جلو و عقب حرکت دهید. با این کار، ضمن اینکه کالری بیشتری می سوزانید، قسمت بالای بدن شما نیز فعالیت خواهد داشت. 5. برای راه رفتن از روش پاشنه - پنجه استفاده کنید. ابتدا باید پاشنه پای جلو به زمین اصابت کند و بعد پنجه همان پا در هنگام بلند کردن پای عقب، وقتی که پاشنه از زمین بلند شد مختصری زانو را خم کنید. شما باید بتوانید این عمل را در عضلات ساق احساس کنید. 6. به خود فشار بیش از حد نیاورید و با سرعتی حرکت کنید که هنگام راه رفتن به راحتی بتوانید حرف بزنید. 7. پیاده روی برای کسی که سابقه فعالیت ورزشی ندارد، می تواند سنگین محسوب شود لذا روزهای اول با 10-5 دقیقه راه رفتن تند آغاز کنید و به مرور ظرف 6 هفته آن را به 30 دقیقه برسانید.

تربیت بدنی ناحیه یک اهواز بازدید : 35 دوشنبه 25 فروردین 1393 نظرات (0)
 

 

حتی پرمشغله ترین آدم ها هم در طول روز ۱۰ دقیقه فرصت دارند تا آن را برای دوام سلامت و تناسب اندامشان سرمایه کنند. این تمرین ها به شما کمک می کند در عرض ۱۰ دقیقه چربی بسوزانید و لاغر شوید...

سعی کنید هر روز تمام این تمرین ها را تکرار کنید. توجه به یک تمرین و تکرار مرتب آن در طول روزهای متوالی نه تنها علاقه شما به ورزش را کم می کند، بلکه می تواند باعث آسیب احتمالی یک عضله یا مفصل شود. هریک از این تمرین ها را می توانید با شدت کم یا زیاد انجام دهید.

یک دقیقه برای گرم کردن بدن

پاها را به عرض شانه باز و دست ها را کنار بدنتان آویزان کنید. درجا پا بزنید و اگر می خواهید شدت تمرین را بالا ببرید، سرعت قدم هایتان را افزایش دهید. آرنجتان را خم کنید و همزمان دست هایتان را بالا و پایین ببرید تا جایی که مچ دست به سرشانه برسد.

یک دقیقه، شنای خمیده

دست ها و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. دست ها را روی زمین بگذارید به شکلی که بدنتان خمیده شود و شکل ۸ بگیرد. همزمان که آرنجتان را خم می کنید، بدنتان را به سمت پایین و جلو بکشید تا جایی که پاهایتان صاف شود بعد آرنجتان را دوباره صاف کنید به شکلی که سر و سینه تان بالا برود و کمرتان خمیده شود. دوباره حرکت را در جهت عکس تکرار کنید. نکته مهم اینجاست که تا جای ممکن از خم شدن زانوها جلوگیری کنید. اگر کمردرد دارید، بهتر است این تمرین ها را انجام ندهید.  

یک دقیقه، بخواب و بنشین

طاق باز بخوابید. زانوی راستتان را صاف و زانوی چپ را خم کنید. کف دست چپتان را سمت سقف بالا ببرید. حال با فشارآوردن به آرنج و کف دست راست، از زمین بلند شوید و به حالت نشسته درآیید. برای هر طرف از بدن، این تمرین را ۳۰ ثانیه تکرار کنید. اگر می خواهید تمرین ساده تر باشد، فقط تا حدی کمرتان را از زمین بلند کنید.

یک دقیقه، شنای خمیده

دست ها و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. دست ها را روی زمین بگذارید به شکلی که بدنتان خمیده شود و شکل ۸ بگیرد. همزمان که آرنجتان را خم می کنید، بدنتان را به سمت پایین و جلو بکشید تا جایی که پاهایتان صاف شود بعد آرنجتان را دوباره صاف کنید به شکلی که سر و سینه تان بالا برود و کمرتان خمیده شود. دوباره حرکت را در جهت عکس تکرار کنید. نکته مهم اینجاست که تا جای ممکن از خم شدن زانوها جلوگیری کنید. اگر کمردرد دارید، بهتر است این تمرینها را انجام ندهید.

۲ دقیقه، خم و راست کردن زانو

سرپا بایستید. پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید و دست ها را به کمر بزنید. عضلات باسنتان را سفت کنید. پای چپتان را یک قدم عقب بگذارید و زانویتان را به زمین نزدیک کنید. به نحوی که ران پای راستتان موازی با زمین باشد. سعی کنید کمر و سرتان را کاملا صاف نگه دارید. حال به وضعیت نخست بازگردید و همین تمرین را با پای دیگر انجام دهید. اگر می خواهید تمرین را با شدت کم انجام دهید، زانو را کمتر خم کنید.

۲ دقیقه، حرکات جهشی

روی زمین چمباتمه بزنید. کف دست باید روی زمین و نزدیک پاها باشد. با یک حرکت پرتابی، پاها را به عقب ببرید و صاف کنید. کمرتان باید کاملا صاف شود و روی سر پنجه قرار بگیرید. با حرکت جهشی دیگر، دوباره به حالت اول برگردید. بعد دست ها را بالا ببرید و تا جای ممکن به سمت بالا بپرید. دوباره به حالت اول برگردید.

۲ دقیقه، وزنه برداری

دست ها را به سمت بالا و پاها را به عرض شانه باز کنید. درحالی که دست ها کشیده و بالاست، زانوهایتان را خم کنید. زانو و ران باید در یک راستا قرار بگیرد. چند ثانیه ای در همین حالت باشید بعد دوباره به حالت اول برگردید. ۱ دقیقه، سردکردن بدن

۳۰ ثانیه دور اتاق راه بروید و از راه بینی، عمیق نفس بکشید و بازدم را با دهان انجام دهید. عضلات دست و پایتان را بکشید تا دچار گرفتگی نشود.

ترجمه: سمیه مقصودعلی

 

تربیت بدنی ناحیه یک اهواز بازدید : 35 سه شنبه 19 فروردین 1393 نظرات (0)

افزایش حداکثر جذب اکسیژن در بدن.

    افزایش کارآیی قلب از طریق حجم خون پمپ شده در یک ضربان.

    کاهش تعداد ضربان قلب و کاهش فشار خون.

    کاهش عوارض و احتمال مرگ و میر ناشی از نارساییهای قلبی.

    کاهش مقاومت عروقی برای عبور دادن جریان خون.

    افزایش جریان خون منطقه‌ای و نقل و انتقال اکسیژن به بافتها.

    افزایش توانایی بدن در مصرف اسیدهای چرب آزاد به عنوان سوبسترا در هنگام فعالیت.

    افزایش تولید لیپوپروتئینهای سنگین (HDL) که برای بدن مفید هستند.

    افزایش و بهبود تحمل بدن در هنگام تمرین.

    کاهش و یا از بین بردن چاقی و افزایش قدرت عضلانی.

    افزایش تولید اندروفینها که مخدرهای درونی هستند.

    افزایش تولید عرق به هنگام فعالیت که در نتیجه تحمل بدن در برابر گرما بالا می‌رود.

    جلوگیری از استئوپروز یا پوکی استخوان در صورت انجام تمرینات تحمل وزن.

    افزایش تحمل گلوکز در بدن.

    افزایش تحمل کار بدنی و کاهش تنگی نفس در بیماران مبتلا به انسداد مزمن ریه.

 

نقش ورزش در پیشگیری از پوکی استخوان

در برنامه ورزشی مربوط به پیشگیری از استئوپروز نیز باید نیازها و محدودیتهای فرد را در نظر گرفت، در بین ورزشها آنهایی که بیشتر به تمرینات بدنی تحمل وزن وابسته‌اند غالبا در افزایش حجم استخوان موثر هستند. بنابراین متخصصان طب ورزش باید ورزشهای تحمل وزن مانند پیاده روی ، گلف و تنیس را برای افراد مستعد استئوپروز توصیه کنند.

تاثیر ورزش بر دیابت

در بیماران مبتلا به بیماری قند نوع دوم، نیاز به انسولین برای سوخت و ساز گلوکز ، بر اثر ورزش کاهش می‌یابد زیرا در حین ورزش و بعد از آن حساسیت بافت اسکلتی و بافت چربی نیز به انسولین افزایش می‌یابد و تولید گلوکز کبدی در بدن نیز کمتر می‌شود. هر گاه بیمار تمرینات بدنی منظم را در برنامه عادی زندگی خود قرار دهد، باید انتظار داشت که نیاز او به انسولین کاهش می‌یابد. ورزش دائمی می‌تواند از اثرات زیانبار دیابت در زندگی بیمار بکاهد و دستگاه قلبی - عروقی را متناسب سازد.

تاثیر ورزش بر بیماری های قلبی – عروقی

برای فردی که در خانواده‌اش بیماری قلبی - عروقی زودرس سابقه دارد، یک رژیم ورزشی مرتب می‌تواند احتمال وقوع سکته و سایر حوادث قلبی - عروقی را کاهش دهد. ورزش مرتب باعث بهبود نسبت چربی در سرم خون می‌شود، می‌تواند فشار خون را کاهش دهد و اثر ضد فشار خون و ورزش ، مستقل از اثر آن روی کاهش وزن یا تغییرات ناشی از آن در کارآیی اندامها است.

تربیت بدنی ناحیه یک اهواز بازدید : 85 سه شنبه 19 فروردین 1393 نظرات (0)

تاریخ تربیت بدنی در المان

ملت المان از حکومت ها ودوران فئودالیسم خاطرات بدی داشتند وهمچنین تحت تاثیر انقلاب فرانسه از نا اگاهی بیدار شده و به مبارزه بامحدودیت ها ی سیاسی واجتماعی برخواسته بودند در اوایل قرن نوزدهم از به هم پیوستن 300 حکومت محلی کوچک که دارای حاکم نشینان مستقلی بودند کشور المان را تشکیل دادند.این حکومت متحد شده به خاطر فرهنگ واحساس مشترک و بدلیل رعب ووحشت به وجود امده از ناپلئون که سراسر اروپا رافرا گرفته بود٬با یکدیگر به همکاری وتفاهم پرداختند وبرای جلوگیری از تسلط فرانسه واز هم گسیختگی با یکدیگر متحد شدند.همگام با مسائل ومشکلات سیاسی مختلفی که در کشور المان طی این سالها ی متمادی بوجود امد ٬تربیت بدنی و ورزش نیز دران سالها هماهنگ با جریانات سیاسی متحول شد...

تاریخچه تربیت بدنی در چند کشور

تاریخچه و معرفی ورزش ها- تاریخچه تربیت بدنی در چند کشور

زمانی به دلیل اهمیتی که جنبش های ازادی خواهانه به ورزش می دادند به عنوان وسیله ای با اهمیت برای پرورش جوانان المان تجلی میکرد وهنگامی که حکومت های مرکزی کمتر به موضوع ورزش وتربیت بدنی می پرداختند ٬اهمیت ان ازدست می رفت ودر جامعه به فراموشی سپرده می شد.

سانجام فردی به نام "فردریخ لودویک جان"که بانی وباعث اتحاد المان ٬قهرمان ازادی خواهی و مدافع مردم طبقه پایین و متوسط المان بود٬تربیت بدنی رانیز در این دوره بنیان گذاری کرد وبه این سبب مورد احترام و تجلیل مردم المان قرار گرفت.او به دلیل خدمات ارزنده اش در زمینه ی تربیت بدنی به عنوان پدر ورزش المان شناخته شد.

تربیت بدنی ناحیه یک اهواز بازدید : 46 سه شنبه 19 فروردین 1393 نظرات (0)

مجله تندرستی: انتشار عکس های دکتر روحانی هنگام کوهپیمایی بهترین بهانه است برای اینکه فواید کوهنوردی را مرور کنیم و بگوییم این ورزش تحت چه شرایطی و برای چه کسانی مناسب است؟

چندی پیش خبر و عکس های جالبی منتشر شد از دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان هنگام کوهنوردی. دیدن آقای روحانی با لباس مخصوص کوه و روحیه بالای ایشان آن هم درست وسط این همه گرفتاری های ریز و درشت واقعا انگیزه بخش بود. شما را نمی دانیم اما این کار رئیس جمهور خیلی ها را مشتاق کرد سری به کوه بزنند و کمی کوهنوردی کنند. اگر کوهنورد حرفه ای یا به طور کلی اهل کوه رفتن هستید که خوش بگذرد اما اگر خیلی کوه نرفته اید و بی تجربه هستید، همینطوری و بدون آمادگی لازم، کوهنوردی را شروع نکنید. این کار برای خودش کلی حساب و کتاب دارد که قبلش باید آنها را بدانید.

برای انجام یک کوهنوردی موفق باید از نظر جسمی شرایط خاصی داشته باشید؛ البته این بدان معنا نیست که اگر فاقد این شرایط هستید باید به طور کلی قید این کار را بزنید بلکه سعی کنید از مسیرهای راحت تر و کم خطرتر استفاده کنید. بعضی از این شرایط شامل موارد زیر است.

شرایط کوهنوردی

1- ماهیچه های قوی پا

برای کوهنوردی نیاز به ماهیچه های قوی، به خصوص ماهیچه های پا دارید زیرا هنگام بالا رفتن از کوه ماهیچه ها مجبورند وزن بدن و کوله پشتی را تحمل کنند، بنابراین اگر قصددارید در یک مسیر کوهستانی پیاده روی کنید، یک هفته قبل از آن مواد غذایی حاوی منیزینم مانند سیب زمینی و اسفناج را در رژیم غذایی خود بگنجانیدتا از کشیدگی ماهیچه ها پیشگیری کنید. همچنین می توانید از مواد غذایی نمکی مانند بادام زمینی نمکی استفاده کنید.

2- استقامت بدنی بالا

نبض شدید تنفس هنگام بالا رفتن در یک مسیر کوهستانی کم کم با تند شدن شیب افزایش پیدا می کنند بنابراین داشتن استقامت بدنی بالا یکی از مهمترین شرایط جسمی برای پیاده روی کوهستانی است.

3- قدرت تحمل ارتفاع بالا

کسانی که در ارتفاع پایین زندگی می کنند و از نظر جسمی هم کاملا سالم هستند نیز ممکن است در ارتفاعات بالا دچار مشکل شوند زیرا در ارتفاع بالا بدن نیاز به گلبول های قرمز خون بیشتری دارد تا بتواند اکسیژن مورد نیاز را از هوای رقیق بگیرد. در حالت عادی معمولا حدود 24 ساعت طول می کشد تا فرد کاملا با این شرایط سازگاری پیدا کند.

4- قدرت تمرکز طولانی

هنگام پیاده روی در مسیرهای کوهستانی باید حتما حواستان به مسیر پیش رو باشد زیرا در غیر اینصورت ممکن است سکندری بخورید و حتی به پایین پرت شوید. معمولا نوجوانان به دلیل بی توجهی بیشتر در معرض خطر هستند. البته این امر می تواند ناشی از خستگی شدید نیز باشد؛ حتی در حرفه ای ها.

5- چالاکی و چابکی

لازم نیست قهرمان ژیمناستیک باشید اما برای گرفتن بهترین نتیجه باید کمی چالاک باشید. این موضوع باعث حفظ استقلال شما موقع کوهنوردی می شود زیرا دیگر برای عبور از رودخانه یا یک مسیر باریک نیازی به کمک دیگران ندارید.

فوایدکوهنوردی

1- آرامش روحی

قرار گرفتن در دل طبیعت و فراموش کردن مشکلات زندگی عادی یکی از جذابیت های کوهنوردی است. زیبایی و سکوتی که طبیعت به انسان هدیه می کند باعث آرامش روحی و برطرف شدن تنش های روزمره از ذهن می شود. پیشروی به سوی قله باعث می شود گرفتاری ها هر لحظه کوچکتر و فرصت ها بزرگتر به نظر برسند.

2- افزایش اعتماد به نفس

به پایان رساندن کوهنوردی یعنی رسیدن به هدف، مواجه شدن با ترس ها و غلبه بر رقیب قدرتمندی مثل طبیعت. همه اینها در انتها حس پیروزی را در فرد ایجاد می کنند.

3- خواب راحت

کوهنوردی به تنظیم ریتم های طبیعی بدن کمک می کند و باعث خواب راحت تر می شود.

4- کاهش وزن

کوهنوردی منظم در کنار یک برنامه صحیح غذایی می تواند یکی از موثرترین راه های لاغری باشد چون باعث می شود چربی بسوزانید.

همه چیز برای علاقمندان به کوهنوردی کوهنوردی,تجهیزات کوهنوردی

همه چیز برای علاقمندان به کوهنوردی


5- تقویت دستگاه تنفسی

هنگام کوهنوردی، نیاز فراوان بدن به اکسیژن باعث افزایش زیاد تبادلات ریوی می شود. این مسئله به صورت نفس های عمیق و افزایش تعداد ضربان قلب ظاهر می شود که حجم و ظرفیت شش ها را بالا می برد.

6- تنظیم فشار خون

کوهنوردی آرام و طولانی موجب اتساع رگ های خونی و باعث کاهش مقاومت رگ ها و کاهش فشار خون می شود.

7- پیشگیری از پوکی استخوان

کوهنوردی آرام و طولانی یکی از بهترین فعالیت ها برای افزایش تراکم استخوانی است.

8- بهبود عملکرد دستگاه گوارش

با کوهنوردی، گوارش آسان تر و اشتها بیشتر می شود. همچنین کوهنوردی از تجمع مواد زائد در بدن جلوگیری می کند. به افرادی که دچار یبوست هستند توصیه می شود با برنامه منظم کوهنوردی آرام و طولانی خود را از این ناراحتی خلاص کنند.

تربیت بدنی ناحیه یک اهواز بازدید : 87 دوشنبه 26 اسفند 1392 نظرات (0)

تاریخچه والیبال در ایران


ورزش والیبال حدود سال 1299 شمسی یعنی 86 سال قبل، (در سال 1385) توسط جناب آقای میرمهدی ورزنده استاد بزرگ ورزش، به ایران آورده شد و از دارالمعلمین ورزش آغاز به تعلیم گردید. بازی والیبال در ایران در ابتدای امر دارای قواعد خاصی نبود و به شکل های مختلف آن را بازی می کردند. فنون و تاکتیک های والیبال نیز مانند قوانین آن پایه واساس اصولی نداشت و هر بازیکن به ابتکار شخصی و اختصاصی خود که اکثراٌبا مشت زدن یا سمبه زدن همراه بود با توپ بازی می کرد. لیکن در سال 1302 شمسی با استفاده از تــرجــمـه مجلات خارجی قوانینی که در آن زمان در کشورهای دیگر اجراء می شد ، در ایران نیزتاحدودی از آن پیروی گردید...

تاریخچه ورزش ,والیبال,دانلود اموزش بدن سازی

تربیت بدنی ناحیه یک اهواز بازدید : 33 دوشنبه 26 اسفند 1392 نظرات (0)

 

آشنایی با اسکیت نمایشی
اسکیت نمایشی ( Figure skating)‏ یا پاتیناژ نمایشی(Patinage artistique)‏ ویا یخماله نمایشی یکی از ورزش‌های المپیک است که در آن افراد به طور تکی، دو نفره یا گروهی به اجرای چرخش، پرش و دیگر حرکات چالش‌برانگیز روی یخ می‌پردازند.این ورزش از ورزش‌های رسمی المپیک زمستانی محسوب می‌شود.

 

 

اسکیت نمایشی, پاتیناژ نمایشی, یخماله

 

 

تربیت بدنی ناحیه یک اهواز بازدید : 67 دوشنبه 26 اسفند 1392 نظرات (0)

تاریخچه والیبال




والیبال در سال 1895 میلادی مطابق با سال 1274 شمسی، یعنی 111 سال قبل توسط ویلیام . ج . مورگان مدیر y.m.c.a در هولیوک ایالت ماسا چوست آمریکا ابداع شد. در ابتدا این ورزش مینتونت نام گذاری شده بود و دلیل انتخاب این نام برای همگان نامعلوم بود. تحت تاثیر محبوبیت بسکتبال در بین عامه، مورگان تصمیم گرفت برای دانشجویان خود، ورزشی را بوجود آورد که بازی از روی تور انجام گیرد و لذت بخش باشد. مورگان با استفاده از تور تنیس روی چمن که به دو طرف دیوار سالن ورزش بسته می شد و با استفاده از توئی توپ بسکتبال که بدلیل سبکی وزن به دستها آسیب نمی رساند، بازی را شروع کرد. با وجود اینکه بطور آهسته و کند از y.m.c.a آغاز شد ولی طولی نکشید که در کلیه شهرهای ماساچوست و نیوانگلاند عمومیت یافت.

تعداد صفحات : 6

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 58
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 7
  • بازدید سال : 275
  • بازدید کلی : 7,692